Masz tylko jedną szansę na przekonanie inwestora

Masz tylko jedną szansę przekonania inwestora. Jeśli popełnisz błąd, to koniec, drugi raz nie będzie z tobą rozmawiał. Dlatego bardzo ważne jest uderzenie w odpowiedni akord. Musisz znać jego osobowość, wiedzieć jakie ma zamierzenia, co mu odpowiada, czego chce i w jaki sposób chce to osiągnąć. Musisz więc albo znać tę osobę, albo być jej przedstawiony. Pamiętasz, jak mówiliśmy o pieniądzach rodziny? Jeśli nie masz odwagi zaryzykować i poświęcić oszczędności rodzinnych, to czy będziesz miał dość sił i odwagi, aby prowadzić firmę, gdy pojawią się trudności? Teraz sytuacja jest identyczna. Musisz się oprzeć na znajomych i przyjaciołach, aby znaleźć inwestora. Jeśli nie będziesz miał odwagi poprosić znajomych o pieniądze lub o skontaktowanie z zamożnymi osobami, nie zajdziesz daleko. Musisz wierzyć w siebie i swój projekt, w przeciwnym razie nikogo nie przekonasz.

Pierwsze co musisz zrobić, to zacznij rozglądać się dookoła siebie. Ludzie, których spotykasz codziennie, to twoja pierwsza szansa. Nie możesz tak po prostu ich zapytać, musisz być przygotowany do tej rozmowy. Nie staraj się dowiedzieć, czy będą zainteresowani inwestycją zanim nie zaczniesz sprzedawać im swojego pomysłu. W przeciwnym razie uciekną przerażeni. Zanim zaczniesz negocjacje ze znajomymi czy przyjaciółmi, musisz znać odpowiedź na wszystkie standardowe pytania: do kogo powinieneś się zwrócić, czego oni oczekują, o co możesz poprosić, kiedy i gdzie będziesz z nimi rozmawiać, kiedy powinieneś próbować dobić targu. Bez takiego przygotowania nie wygrasz tej batalii.

Nie chodzi o to, czy znasz zamiłowania kulinarne lub sportowe inwestorów, lecz czy twoją inwestycję uznają za interesującą. Motywacją działania małych inwestorów jest szansa zysku: czy ta inwestycja przyniesie mi pieniądze, zmieni mój styl życia? Mogą mieć też inne powody, ale te dwa są podstawowe.

W przypadku wielkich inwestorów sytuacja przedstawia się inaczej. Mają oni wiele możliwości zrobienia pieniędzy, toteż jest to zazwyczaj sprawa drugorzędna, chociaż ważna. Często powodem ich zaangażowania jest chęć posiadania udziału w tym biznesie. Niektórzy ludzie zainwestują tylko w swojej dziedzinie przemysłu, inni – tylko w interesujące, atrakcyjne lub przynoszące wysokie odsetki przedsięwzięcia. Musisz wiedzieć, czego twój kandydat oczekuje od inwestycji. Każdy z nich zada sobie jeszcze jedno pytanie: czy mam ochotę poświęcić mój czas temu szaleńcowi, który chce mnie w to wciągnąć. Bez względu na swoje powody, nie zainwestują tylko w interes. Zazwyczaj inwestują w człowieka. Musisz być tą osobą, w którą chcą zainwestować, muszą cię polubić zanim poświęcą ci swój cenny czas.

Leave a Reply