Jaką cenę klienci będą gotowi zapłacić?

Jeśli jest to nowy produkt, musisz zgadywać, jaka to będzie cena. Popytaj ludzi, ile by zapłacili za towar, który masz zamiar sprzedawać. Po jakiej cenie by się o niego bili, a po jakiej nawet by nie spojrzeli? Ile zapłaciliby za nowość? Wycena to sztuka odgadywania, jakie czynniki powodują, że klient sięga po portfel. Jeśli na rynku są podobne produkty, musisz wycenić swoje na podstawie relacji do nich. Twoja cena może być wyższa lub niższa, ale musi być zbliżona do produktów tej samej klasy. Pamiętaj, że cena towaru nie zależy od twojej opinii, lecz od klientów, którzy go uznają za niezbędny lub nie.

Znając liczbę klientów przypadających na dany okres, procent udziału w rynku, ilość zakupów w określonym czasie i cenę jednego zakupu, możesz obliczyć wartość ogólną sprzedaży. Ogólną liczbę potencjalnych klientów pomnóż przez spodziewany procent udziału w rynku. W ten sposób otrzymasz liczbę swoich klientów w danym okresie. Pomnóż ją przez średnią ilość zakupów jednego klienta i otrzymasz ilość sprzedanych produktów. Pomnóż to przez cenę i otrzymasz wartość sprzedaży, która jest twoim przychodem. Zasada jest więc taka:

– 1) potencjalna liczba klientów/czas x procentowy udział w rynku = liczba twoich klientów/czas

– 2) liczba klientów/czas x ilość zakupu/klienta = ilość zakupu/czas

– 3) ilość zakupu/czas x cena zakupu = wartość sprzedaży.

Jeśli masz więcej niż jeden produkt, to oblicz każdy osobno albo średnią wszystkich produktów. Wynik obliczenia będzie się zmieniał w czasie, jak umocnisz swoją pozycję na rynku i lepiej poznasz swoich klientów. W miarę jak interes będzie się rozwijał, musisz robić korektę obliczeń. W ten sposób będziesz wiedział na czym stoisz.

Leave a Reply