Czy będziesz mógł eksportować? (Vc)

Ponieważ inwestorzy chcą biznesu stwarzającego wielkie możliwości, nie będą zadowoleni, jeśli twoja firma ma działać tylko na rynku lokalnym. Chcą zainwestować swoje pieniądze w firmę mającą szanse eksportowe. Dlatego musisz również znać konkurencję na rynku światowym. Czy jesteś przygotowany na szeroką ekspansję? Czy jesteś przygotowany stawić czoła konkurencji światowej? Czy twoje produkty są takie same lub lepsze niż te produkowane za granicą?

Czy twój biznes mieści się w „strategicznym kąciku”? „Obecnie VC zainteresowani są »kącikami« – mówi Shoniker. – Marzą o firmie, która ma swoje stabilne wpływy w jednej części rynku i mogłaby uzupełnić strategiczny plan większej, często emitującej swoje akcje, firmy. Kiedy twoja firma się rozwinie, zostanie wchłonięta przez kompanie publiczne”. „Naszą najlepszą inwestycją – mówi Mortimore -jest sprzedaż małej firmy większej, o tym samym profilu działalności. W takim układzie ta większa firma zawsze zapłaci więcej, bo będzie to wynikało z prostego rachunku ekonomicznego, taka sama produkcja nie będzie wymagała od nich dodatkowych inwestycji. Prawdę mówiąc, w taki sposób staramy się sprzedać nasze inwestycje”.

Jak dobry jest twój system kontrołi finansowej? „Wiele firm przeznacza ogromne sumy na wynagrodzenia dla handlowców, a oszczędza na wydatkach działu finansowego” – mówi Mortimore. Nie łudź się, VC nie tylko chcą wiedzieć jak potrafisz zrobić pieniądze, ale też jak potrafisz je utrzymać. Znam to zresztą ze swojego doświadczenia. Wielu przedsiębiorców kładzie nacisk na sprzedaż swoich towarów, a nie na księgowość. Zatrudniają mniej zdolnych księgowych, a pod koniec roku mają problemy z bilansem rocznym i muszą korzystać z usług doświadczonych ekonomistów. W rezultacie nie orientują się dokładnie czy mają straty, czy zyski, ponieważ nie wiedzą jak kontrolować księgi. Kiedy interes prosperuje dobrze i jest dużo pieniędzy, nie muszą się martwić wydatkami. Natomiast w okresie słabszej koniunktury bankrutują albo się wyprzedają.

Jeśli rozpoczniesz działalność w okresie depresji, to masz olbrzymią przewagę (jeżeli oczywiście wytrwasz). Będziesz zmuszony kontrolować każdy wydany grosz i jeśli len nawyk przerodzi się w regułę masz szansę się utrzymać. Dlatego wydawaj pieniądze, ale niech te wydatki będą kontrolowane przez ekonomistę. Powinieneś zatrudnić dobrego ekonomistę i dobrego szefa sprzedaży.

Leave a Reply